söndag 16 januari 2011

Nu är julen slut även på Norregård...

Då var julen utstädad även härifrån. Jag mådde lite dåligt när jag slängde ut granen, den var så fin och den passade så bra på verandan. Fast å andra sidan är den inte mycket att spara heller, nästa år lär den inte vara så fager i vilket fall. Typiskt. En annan sak som jag började fundera på när jag plockade bort min mossa från amaryliskrukorna var den där illusionen många lever i att det är vitmossa de har i adventsljusstaken. Jag blir lika irriterad varenda gång jag ser påsarna med renlav eller fönsterlöv i affärerna och det stort och tydligt står vitmossa på förpackningen. HUR gick detta till? Vem har inbillat hela Sverige att det är vitmossa? Är det Ronjas fel? När hon ska lägga ett omslag på ett sår på sin häst. Hon säger att hon ska lägga på vitmossa för att det är bakteriedödande och det är i teorin rätt om det inte vore för det misstaget att det är en lav som hon knölar in i såret på hästen. Jag vet inte om det är så bra ut ett hälsoperspektiv. Är det där som myten om lav som vitmossa börjar? Detta är ju onekligen en mer etablerad jullögn än den om tomten. Tomten slutar de flesta tro på när dom når tvåsiffrig ålder. I vitmossans fall är det en felaktighet som många lever med hela livet. Vems ansvar är det egentligen att utbilda de lurade stackarna? Ska man kanske starta en aktion till nästa år och se till att klistra på lappar på förpackningen som informerar i felaktigheten? Med hjälp av facebook kanske det till och med skulle kunna nå ut till hela landet. Om man dessutom börjar i tid kanske ingen hinner köpa skräpet innan informationslappen sitter på förpackningen :). Jaja... Nog ältat om detta för denna gången jag får spara på krutet till nästa jul när jag förmodligen kommer bli lika irriterad igen och känna mig tvungen att informera den stackars butiksanställde att det är felaktigt. Vad hjälper det? Den anställde tror säkert att jag dessutom inte vet vad jag pratar om utan att det är så att jag lever i en lögn för alla vet ju att det är vitmossa man har i adventsljusstaken... Grrr...

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar