tisdag 18 december 2012

Praliner, praliner, praliner...

Praliner i stora lass. Jag fick för mig att göra egna praliner och här kommer lite bilder och beskrivningar av dem.

 Den här pralinen består av vit choklad med nougatfyllning. Först gjuter man ett skal av vit choklad och sedan slänger man i fyllningen (naturligtvis efter att skalet stelnat) När fyllningen stelnat något häller man på bottenplattan och låter hela pralinen stelna innan den får lämna formen. Tänk på att fyllningen inte får vara varm när man häller i den. Då riskera man att smälta skalet man gjort tidigare.

Dessa pralinerna var fyllda med choklad, hackade nötter och lite rom.

Saffranspraliner med apelsin. Dessa gjorde jag i ischokladformar. Häll mörk choklad längs formens kanter och ner i botten. Häll ut överflödet och låt sedan dessa stelna innan fyllningen av smält mörk choklad och rör ner saffran och apelsinsaft (från pressad apelsin). Låt blandningen svalna och häll det i formarna. Jag toppade med lite rivet apelsinskal.
Det som blev kvar av saffrans- och apelsinfyllningen hällde jag i knäckformar och satte ner ett segel av vit choklad. 

Mina trevliga kolor har jag gjort efter ett recept på Dansukkers hemsida. Kolan heter chokladkola med muscvadoråsocker (den finns under jul och sedan godis till jul)

Även en stor sats knäck har gjorts och mängder med andra praliner men jag tänkte att det blev lite tjatigt. Min lärdom efter årets pralinfixande är att man kan göra praliner hur man vill. Det viktiga är att låta varje del stelna innan man ger sig på nästa så blir det hur bra som helst.


På lucia bjöd jag hela familjen på lussefika, så här så fikabordet ut. Två sorters pepparkakor och saffransknyten med vit choklad och mandelmassa serverades förutom godiset.

Trevlig jul på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar