torsdag 13 december 2012

En tripp till Oulo

Över första advent åkte jag och sambon till Oulo för att hälsa på hans syster. Jag har verkligen sett fram emot detta och hade stora förhoppningar och det enda som gjorde mig lite besviken var att det inte var en meter snö när vi landade. Oulo ligger i höjd med Piteå och alltså ganska långt norrut men trots detta var det snöfritt när vi landade. Det hann förvisso bli lite snö innan vi lämnade Finland för att resa hem till ett snöfyllt Skåne.
 Här bodde vi. På Radisson. Ska ni någonsin åka till Oulo så kan jag rekommendera detta hotell. Mycket trevligt bra läget och god frukostbuffé.


På fredagen var vi ute och traskade runt på småöarna som finns i stan. Som vanligt for kameran fram och fotograferade lite macro.

 Även jag fastnade på en bild, glad men frusen. -21 grader visade termometern när vi tog vår lilla promenad.

I denna kyla var det en kille som rodde runt i en eka. Något galet kände vi och huttrade oss tillbaka in mot centrum för lite värme i affärerna.

 
På vägen passerade vi Oulos turistattraktion. En staty av en polis som står och blickar mot havet och försvarar staden mot eventuella anfall. 

 Sambon ställde upp och fotograferade. Han fick för sig att det viktigaste var att polisen var i mitten av bilden (oavsett om det innebar att jag blev lite kapad i sidan eller inte).




Känner ni igen scenen? Inte? Har ni sett luftgitarrs-VM någon gång? Det är i alla fall på denna scen som de står och kämpar om den ärofyllda titeln.

 På lördagen tog vi oss en liten tur till universitetet i Oulo och utanför huvudentrén fanns ett väldigt imponerande konstverk.

 En stor stenboll med räfflor och ett hål där den såg ut att passa.

 En sista bild över Oulo från vårt hotellrum innan vi begav oss ut för en sista runda på staden innan vi skulle ta flyget hem till Sverige igen. På återseende i sommar Oulo. Jag hoppas komma tillbaka till den Finska vintern och då ska jag springa många och långa rundor i den botaniska trädgården.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar