torsdag 20 december 2012

Julefrid

Julsemestern har inletts, granarna har klätts, kaninhuset är julestädat, hönshuset är julestädat och boningshuset är julestädat och nu sitter jag här i soffan och kelar med katterna och tittar på Sagan om ringen-triologin. Strax ska jag göra mig en stor kopp te och sen ska jag sitta här en stund till.

Morgonen idag inleddes med att jag bakade tre bröd och snart ska jag förbereda så att jag kan baka ytterligare några imorgon. Grundreceptet hittar ni här och nu ska jag se om jag lyckas göra det i fullkornsvariant. Jag får återkomma med resultatet av det senare.

I år har jag den underbara äran att kunna ha två julgranar. Det är så fint. Så nu varvar jag mellan vilket rum jag ska sitta i så att jag får njuta lika mycket av båda granarna. 

I år blev det en kungsgran och en vanlig gran. Den vanliga granen hamnade i tvrummet och redan efter en dag visade det sig att jag hade rätt angående barrandet. Den barrar hur mycket som helst. Kungsgranen är något mer fäst vid sina barr så den fäller inte lika lätt. Men i vilket fall blev granen fin. Den var tät och mycket tacksam att klä. Den passar så fint till vår fantastiska tapet också.

På verandan står den andra granen och livar upp hela huset. Den syns utifrån vilket gör att man blir helt glad när man kommer hem (om den är tänd vill säga). I år blev det så smidigt med att bockarna och tomten kunde bo under den ena granen och pakten under den andra. Tänk så bra det blir ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar