torsdag 31 januari 2013

Sorgen vilar över Norregård

Jag skrev precis ett långt inlägg om dagens upplevelser men jag raderade det igen. Jag kan inte med ord beskriva den syn som mötte mig i morse. Mården hade lyckats ta sig in i hönshuset och haft ihjäl alla mina höns. 14 hönor och 5 tuppar, alla var döda. Det låg hönskroppar spridda i hela hönshuset. I reden, på golvet, i fönsterkarmen... överallt.

Jag känner just nu en otrolig lättnad över att mården som orsakade det hela var kvar i hönshuset så att vi kunde avsluta hans karriär. Nu kan han åtminstone inte skada fler djur här. Denna mård har gjort sitt och förhoppningsvis är här inga fler.

Fällor är inhandlade och hönshuset ska nu städas och säkras. De små, små hål vi hittat ska muras igen och ventilationen ska säkras med ett nät så hoppas jag att det aldrig kan komma in någon igen. Mina framtida höns ska inte behöva gå samma öde till mötes. Stackars. Så jagade, så stressade och ingenstans att fly. Det måste varit hemskt.

Nu gäller det att få fatt i höns igen så att jag får lite nytt liv i hönshuset så att inte detta blir slutet. Så är det någon som vill sälja genbanksanslutna åstbohöns till mig får ni gärna säga till.

Over and out for tonight...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar