måndag 7 januari 2013

Hemmagjord ketchup

Jag har länge tänkt att jag skulle gjort egen ketchup men av någon anledning har det inte blivit av. Jag har kollat runt på nätet men inte hittat något recept som jag föll för. Men när jag fyllde år nu senast fick jag en burk ketchup av en vän (som hon gjort själv) och nu har jag fått ta del av det receptet.

Receptet som jag utgått ifrån hittar ni här på Icas hemsida. Jag har dock haft några mer lagerblad och några fler nejlikor i. Dessutom hade jag inte tillräckligt med äppelcidervinäger utan fick ta hälften vitvinsvinäger men det fungerade precis lika bra det.





Jag dubblade satsen och då räckte det till en stor flaska och en liten burk ketchup. Hållbarheten beror på hur den förvaras men den förra burken höll i två månader utan problem (sen tog den slut så jag vet inte om hållbarheten är mycket mer eller mindre).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar