tisdag 7 februari 2012

Renhållningen i Kristianstad är ett skämt!

Nog skrivet om potatis för dagen nu tänker jag vräka ur mig lite dynga om renhållningen i Kristianstad. För snart ett och ett halvt år sedan investerade vi i en kompost för matavfall för att vi ansåg att vi kunde ha nytta av komposten hemma som mylla till trädgårdsland osv. Detta innebar att vi var tvungna att köpa en godkänd kompost samt att vi skulle ha tillstånd från miljö- och hälsoskyddskontoret. Detta såg vi till att fixa och började kompostera för fulla muggar. Trädgårdslandet älskar kompostmullen och vi sparar miljö genom att vi inte behöver ha någon att hämta komposten. Trodde vi fram tills för en vecka sen när det damp ner en lapp i vår brevlåda där renhållningen fint skriver att vi får betala för hämtning av matavfall fast än vi inte har det fram över. Detta innebär att även om vi komposterar hemma ska vi betala för att dom inte hämtar avfallet. Otroligt smart får jag säga! Det ska dessutom tilläggas att vi i dagsläget har ett 190 liters kärl för brännbart avfall som töms en gång i månaden. Detta blir nu även det dyrare eftersom de ändå tänker köra hit varannan vecka för att tömma det matavfall som vi inte har. Så det skulle bli billigare för oss att ha ett 140 liters kärl som töms varannan vecka istället. Detta innebär att vi inte betalar för mängden sopor som hämtas längre utan för någons dumhet!

När man ringer och pratar med renhållningen säger de vänligt att vi alltid kan byta till ett 140 liters kärl nu om vi vill men då kostar det ett par hundra kronor för kärlbytet. I mitt samtal med renhållningen hävdar de också att jag inte behöver ha någon hämtning för matavfall om jag inte vill men det kostar lika mycket ändå. Jag informerade fint i saklig ton att om vi ska betala då ska de hämta om jag så bara ska lägga en brödbit i botten av kärlet så ska jag se till att det töms varannan vecka och om det missas någon gång så kan de vara säkra på att jag kommer att ringa och klaga.

Allt detta gör de för att de håller på att få ont om biogas till bussarna nu när Kronfågel har lagt ner i stan. Ska man ser krasst på det så borde de betala för att få mitt matavfall. Klart är åtminstone att jag inte borde betala för att de ska få det!

Vidrigt är det! Vilket företag får betalt för att ta emot sina råvaror? Massaindustrin få betala för virket som de gör pappersmassa av, scan får köpa sina grisar osv... Logiken säger att biogasanläggningen i Kristianstad borde betala för sina råvaror precis som alla andra. Eller är det kanske så att de som bidrar med matavfall till anläggningen får lov att åka gratis på bussarna?

Fy så arg jag är!

2 kommentarer:

  1. Idag står det i SvD att det är mycket mer miljövänligt att kompostera själv än att köra iväg matavfallet till större anläggning. Se sid 18 i SvD . Undersökning är gjord av Sveriges lantbruksuniversitet. Skrämmande hur renhållningen beter sig mot oss som komposterar!
    Hilsen OA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag läste det. Jag hoppas på att det blir ändring när de inser att de inte kommer få några mer sopor utan endast får tomma kärl att tömma.

      Radera