söndag 19 februari 2012

Orkidéer i oändlighet

Jag älskar orkidéer. De är så vackra och så underbara att titta på. En fröjd för ögat helt enkelt.
Jag har som mål att fylla hela verandan med orkidéer av olika slag och jag måste säga att jag efter två års samlande är på god väg.

 Denna orkidéen fick jag av en god vän för över ett år sedan och den har blommat sen dess. Den sätter nya stänglar gång på gång och nu idag såg jag att där var ytterligare en stängel på gång. Den måste verkligen stormtrivas på verandan.

 Den här orkidéen har stått länge utan några blommor men så för någon vecka sedan var där nya stänglar och nu blommar den vackert.

 Även denna orkidéen har legat i dvala ett tag men nyligen kommit sig för att blomma igen.

 Det senaste inköpet till samlingen var denna. En fyrstänglad, stor och robust orkidée som pryder sin plats.

 Detta är en trevlig blomma. Vackert limegrön med diskreta fläckar av lila. Mycket trevlig.

En av de mer färglösa orkidéerna i samlingen är den här men tillsammans med den gröna på bilden ovan utgör de en fin kombination.

Det finns naturligtvis fler orkidéer på min veranda men det är dessa som blommar just nu. Kanske lyckas jag få även de andra att blomma om så småningom. Men det får framtiden visa.

Nu ska jag fortsätta att förbereda revbenen till kvällens söndagsmiddag.

Godkväll gott folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar