måndag 6 februari 2012

Att tillverka en potatisskruv

Efter inlägget om mina potatisskruvar har jag fått lite frågor om hur jag tillverkade skruvarna så nu har jag med hjälp av sambon satt ihop en liten bildguide till detta.

 Vi börjar med en sköljd potatis och en potatisskruvaren (jag vet inte riktigt vad den skulle kunna heta så här får den gå under namnet potatisskruvaren)

Tryck in spetsen på potatisskruvaren på potatisens kortsida

Skruva potatisskruvaren genom hela potatisen lugnt och metodiskt. Försöker man ta i för mycket blir det bara pannkaka av allting och tar man inte i alls så blir det inte heller någonting. Så i det här fallet är det verkligen att lagom är bäst som gäller.

När man gått igenom hela potatisen tar man av handtaget på potatisskruvaren och drar ut den och sedan skruvar man på potatisändarna som bildats där i änden och skruvar ut dem hela vägen.

När man har fått ut hela potatissnurran så ska de delas från varandra. Helt enkelt genom att man vrider dem åt vars ett håll. När man är klar har man fått ut två skruvar på en normalstor potatis. Resten får man göra något annat av eftersom det är väldigt svårt att få ut fler skruvar på samma potatis (om den inte är enorm).
 

 
Potatisskruvaren köpte vi på Kiviksmarknad i somras. En grej som vi stod och tittade på länge när han gjorde det och det såg ofantligt enkelt ut. När vi sen kom hem och skulle testa var det inte riktigt lika enkelt men nu har vi knäckt koden och gör potatisskruvar som aldrig förr :D

5 kommentarer:

  1. Hur gör man, behöver jag beställa en från utlandet...

    SvaraRadera
  2. Hör gärna om du har ett tipps...
    info@pianon.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, jag köpte denna på Kiviks marknad och har ingen aning om vart man kan köpa den annars så jag har inget bra svar till dig tyvärr.

      Radera
  3. Hej. Jag skulle vilja köpa en sån...vet du vad den heter eller om företaget har nån hemsida?
    /Lottis
    the_lottis@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har ingen aning om vad den heter (jag kallar ju det potatisskruv) eller vart man köper den. Jag köpte den på Kiviks marknad för två år sedan. Om jag ser den någonstans igen lovar jag att skriva om det. Hoppas du springer på en!

      Radera