söndag 5 februari 2012

100 sätt att tillaga potatis #2 Potatisgnocci

Efter gårdagens potatisskruvar blev där lite potatisrester som jag kokade igår och lät svalna över natten. Till lunch idag gjorde jag därför potatisgnocci.

Potatisgnocci

Detta är i grunden en ganska enkel rätt men eftersom jag aldrig har gjort det innan så fick jag improvisera. Potatisen från igår mosades och sen tillsatte jag två ägg, salt och peppar samt vetemjöl. Jag tillsatte även lite olivolja för att få en bra konsistens. När jag kletat ihop allting till en smet kokade jag upp vatten med salt i och klickade ner mossmeten i det kokande vattnet och lät stormkoka i ca 4 minuter.



Till detta serverades rester från gårdagen. Sallad och biffar samt lite ajvar och creme fraish.
Mycket trevlig rätt! Det är lite grann som pasta (troligtvis är det också därför som de har ett pastalikt namn). Bra substitut till pasta som mättar betydligt mer. Det är ju dock lite mer jobb med det men ett bra sätt att ta tillvara koktpotatis som blivit över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar