lördag 26 oktober 2013

Lördagsprojekt

Vad hittar ni på en lönelördag?

Jag spenderade dagen i trädgården tillsammans med min gode vän räfsan. Tillsammans angrep vi projekt lövrensning.

Jag tillhör förvisso den skaran som älskar hösten men just idag önskade jag mig en liten och trädlös trädgård.

 Många löv blir det och som ni ser lär det behövas ytterligare en dust med räfsan längre fram med tanke på mängden löv som sitter kvar på träden.

 Valnötsträdet var åtminstone helt fällt då valnötslöv hoppas jag slippa räfsa mer i år.

Bara början...

 Så här dags var det finfin förmiddag och jag njöt och tänkte att det här är ingen fara, jag är nog klar till lunch...

 16.30 hade jag lyckts fullborda mästerverket.

 Gräsmattan var ren och fri från löv...

 Men nu låg de i en stor hög som skulle avlägsnas med.

Fast innan dess kunde jag inte motstå frestelsen att hoppa ner i den. Det var väldans skönt. Man sjönk hur långt mer som helst utan att nudda marken. Efter detta infall spenderade jag nästkommande timme med att köra iväg löven så nu är gräsmattan helt lövfri. Så med min vanliga tur antar jag att resten av löven blåst ner till imorgon.


En glädjande överraskning var den enorma mängd valnötter jag hittade bland löven. Under alla år jag bott här har vi endast sett valnötter på träden. De har hunnit försvinna innan de nått backen. I år har vi gått runt och tänkt att det var tusan så få valnötter där var i år och ändå lyckas vi göra vår absolut första valnötsskörd. Wiee!

 Eftermiddagen avslutades med lite kaninungekel. Här har ni en bild på den ena lilla sötisen. 3,5 veckor idag och nu springer de verkligen runt överallt.

Nu ska jag hålla kväll med lite liniment och en värmekudde till min ömmande rygg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar