söndag 10 februari 2013

Nya höns på gården

Nu finns det nya höns på Norregård igen. Jag hämtade fyra hönor och en tupp förra veckan och om ett par veckor hämtar jag några till, tyvärr stoppade influensan en hämtning av hönsen denna helgen. Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu har jag lite tid på mig att komma till rätta med de kvalster som mina höns hade med sig. Kalkben. Det är ett kvalster som gör att det bildas kalkliknande avlagringar på hönsens ben.
Så nu försöker jag komma tillrätta med detta genom att borsta benen med såpavatten och sedan smörja in benen med vaselin för att kväva kvalstren. Jag har även bytt all halm i hönshuset och preparerat sittpinnen med lusschampoo enligt rekommendation från SVA så håll nu tummarna för att detta ska bli bra. De närmaste veckorna kommer vi göra om denna procedur var tredje dag (skrubbandet och smörjandet alltså) och halmen byts ut igen om två veckor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar