tisdag 22 mars 2011

Morgonstund har guld i mun

Vem myntade det uttrycket egentligen? Och varför? Nu sitter jag här och tittar ut genom fönstret och väntar på att sotaren ska komma och göra sitt och inte tusan känns det som att jag har guld i munnen. Mer som en fräsch smak av tandkräm. Nu har jag förvisso aldrig ätit guld så vad vet jag, det kanske smakar precis som tandkräm och att det är därför uttrycket kommit till. Eller så är det helt enkelt en girig sate som varje morgon när denne vaknade tänkte "idag blir jag rik". Fast om man verkligen ska försöka komma fram till något vettigt skulle jag gissa på att varje dag är värdefull. Jag trodde att jag skulle hitta svaret i min bok "Bevingat" som förklarar de mest märkliga uttrycken men just detta fanns inte med så ni får nöja er med min egen tolkning. Eventuellt ska jag filosofera vidare på alternativa betydelser eller kanske jag ska filosofera på ett nytt märkligt uttryck. Det får vi se vart tankarna tar mig.

Trevlig dag allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar