lördag 26 mars 2011

Med våren kommer arbete... men vi gillar det!

Idag har solen gett energi som aldrig förr. Vi inledde dagen med an trevlig frukost och sedan snabbt iväg för att hämta vår jordfräs! Ja, vi har en jordfräs nu. Det är otroligt bra att sprätta sönder tuvor med. Snart ska det nog bli ordning på trädgårdslanden med. Idag har jag planterat om mina kryddväxter och hoppas att de ska trivas i sina nya krukor i väntan på att de ska få lov att flytta ut där ute. Imorgon ska jag så sallad, tomater, spenat, gurka, bönor osv. Så att de är på god väg redan när de flyttar ut.

Jag har också spenderat delar av dagen med att plantera penséer och påskliljor. Jag passade också på att flytta några snödroppar från gräsmattan eftersom den ändå ska rivas upp och göras om. Jag vill ju inte riskera att de försvinner under harven.


Så här såg det ut när jag påbörjade ett av dagens projekt nämligen att gräva upp de kantplattorna som ligger i en rad utanför huset. Plattorna ska få ny funktion runt min kryddträdgård så småningom. Idag har jag förberett genom att gräva plats för dem. Imorgon ska jag gräva lite djupare och sen ska det hällas i lite sand och sedan ska plattorna på plats och sedan ska det i med lite mer matjord sen ska förhoppningsvis temperaturen var tillräckligt hög för att plantorna ska kunna flytta ut.


Arne hjälpte mig med att kolla säkerheten på skottkärran innan jag började...


... och Gördis kollade så att spaden var okej.


Jag har som sagt planterat penséer idag. Det var en underbar känsla, mina första penséer. Jag älskar trädgårdsarbetet.


Vackra är de i sina krukor.
Nu ska jag laga pannkakor till mig och min fine sambo.
Trevlig kväll allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar