tisdag 26 november 2013

Fördelar med en lång höst

Som ni säkert vet vid detta laget så älskar jag hösten och i år har vi fått en lång och underbar höst.

 Eftersom hösten varit lång och mild kunde jag skörda både morötter och rödbetor i helgen.

 Vår jord är väldigt kompakt så morötterna är ganska krokiga och korta men ack så goda.

Rödbetorna är väldigt små tack vare råbocken som envisades med att äta upp all blasten i våras. Men nu har jag istället fått sex burkar med hela, inlagda rödbetor. Så gott det ska bli till all mat i vinter.

Till middagen i söndags gjorde jag dessutom rårörda lingon. Så gott det blev! Ett litet tips är att hälla i en liten kapsyl med mörk rom bland lingonen och sockret. Jag lovar att det blir de godaste lingonen du ätit. Det passade perfekt till hjortsteken som serverades här på Norregård i söndags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar