torsdag 26 september 2013

Road-trip i Finska Lapland

Något som jag för några år sedan aldrig kunde tro skulle hända är att bila runt i norra Finland men tack vare svägerskans tillfälliga boende i Uleåborg har detta hänt. Planen var Rovaniemi men på grund av en missad avfart lyckades vi köra inom Torneå och vända innan vi till slut hamnade på rätt plats.

I lördags var jag för första gången norr om polcirkeln. Vilken rolig resa det var.

 Finska, fina höstfärger. Jag som älskar hösten njöt till fullo av att få se de vackra färgerna.

 Barrskogens insprängda björkar och aspar gav en härlig färgkombination när vi for fram på vägarna.

 Små hus till förvaring av hö fanns på varje åker.

 Vi polcirkeln hade de byggt upp ett kluster med hus där tomten fanns och man kunde posta julkort året runt (som skickas till jul).

 Här har vi den, polcirkeln.

 En fånig men rolig känsla att stå mitt på den.

 På vägen tillbaka var jag tvungen att hoppa ur bilen och traska ut i ett träsk.

 Att föreviga denna bild kan inte någon motstå. Det var värt att bli blöt om fötterna för att se denna vidden och få med den på bild.

Stora delar av resan lyssnade vi på Suomipop, en fantastiskt dålig radiokanal. Efter ett tag fick vi in Sveriges radio, mycket tacksamt med en radiokanal där man förstod språket.

 Mina fina örhängen som jag köpte vid polcirkeln. För många år sedan hade jag ett halssmycke som påminde om dessa. Det tappade jag på Heathrow och än i dag grämer det mig lite att jag tappade det. Jag tyckte verkligen om det. Därför kunde jag inte låta bli att köpa dessa små renar som nu pryder mina öron.

 När vi frågade folk vad man inte fick missa att se vid ett besök i Uleåborg fick vi svaret Nallikari. Trots att Maria redan sett den en gång tog vi oss dit och jag tror vi hade lite fel syn på det här med stränder för att uppskatta detta.

Nallikari är en konstgjord sandstrand. Den är ganska liten, sanden är lite för grov för att vara rätt och vår känsla var helt enkelt att de som är imponerade av denna borde ta sig söder ut.

Som en liten jämförelse lägger jag upp en översiktsbild på Mellbystrand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar