söndag 14 juli 2013

Stänga ut eller stänga in

Nu har jag äntligen stängslat in mitt trädgårdsland eller snarare hoppas jag att jag stängslat ute råbocken som ständigt och jämt tar sönder mina plantor och äter upp mina grönsaker. Håll tummarna för att jag lyckas med detta nu så att mina växter får en chans att pryda vår trädgård på det sätt jag vet att de skulle kunna.

Det blev ett ganska enkelt staket med stolpar och plank men det pryder sin plats och så småningom ska jag plantera lite lägre växter under som kan växa upp och förgylla platsen ännu mer. Kanske även en klematis eller två som kan klättra upp på staketet också.

 Som ni ser har han varit och traskat i min lök med så den ligger ner.

 Vissa av solrosorna har fått sig en törn också. Jag tror att han försökt feja hornen mot dem.
Ett tips till er andra som odlar solrosor är att ha indiankrasse i botten. Den trivs jättebra och håller ogräset på en acceptabel nivå. Dessutom är den toppengod. Själva blomman smakar som stark smörgåskrasse. Kalasgott och kalasfint att ha i salladen eller för den delen på smörgåstårtan.

Denna solros förgyllde makens födelsedag med att vara den första som blommade för året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar