torsdag 2 maj 2013

Stackars lilla Frigg

Igår den 1 maj kom Friggs små ungar. Tyvärr blev det inte bättre än att hon hade ihjäl allihop. Detta är inte helt ovanligt hos förstföderskor och alla kaniner som får ungar har ihjäl de ungar som är sjuka eller svaga för att de inte ska ta energi från de andra. Detta är brutalt men inte konstigt och Frigg är inte ensam om att göra så här.

Det är första gången hon får en kull och det verkar som att hormonpåslaget kom lite sent. Imorse när jag kom ut till henne var alla ungarna döda och jag tog ut dem och grävde ner dem och när jag kom hem efter jobbet hade hon gjort ett fint bo. Precis som om det var nu ungarna skulle komma. Jag tror helt enkelt att hormonbalansen inte alls stämde och hon inte visste vad som hände och vad hon skulle göra.

Jag ska ge henne en chans till och håller alla tummar och tår för att det ska gå bra och för att hon ska lyckas bättre nästa gång.

Nu håller vi tummarna för att Freja känner sig lugn och trygg i sin situation så att det inte blir samma för henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar