lördag 4 augusti 2012

Squashfrossa och inläggningar

Jag odlar squash för första gången i mitt liv i år och jag måste säga att det går otroligt bra. Jag skördar ca 4 st stora squash varje dag. Det innebär att hela mitt kök just nu befinner sig under squashbelägring. Vi äter squash dagligen men hinner ändå inte förbruka dem i den takt de kommer och jag vet att det kommer många till innan säsongen är slut. En del har jag förvällt och lagt i frysen och idag testade jag på att lägga in squash.


Recept på inläggning:

4 st squash
2 st mindre gullökar
2 dl ättika (24%)
12 dl vatten
8 dl socker
4 tsk senapsfrön

Koka upp ättika, vatten och socker. Tillsätt senapsfröna när det kokat upp och ta bort grytan från plattan. Låt lagen svalna och lägg sedan skivad squash och skivad lök om vart annat i bukar. Häll över den kalla lagen och sätt på lock. Låt stå i minst ett dygn innan  du börjar äta.

Nu håller vi tummarna för att det blir kalasgott för i så fall kommer jag nog göra ett par burkar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar