tisdag 23 augusti 2011

Helgens loppisfynd

I söndags var jag på två loppisar. Det är ett otroligt fenomen. Folk samlas på en idrottsplats och inväntar angivet klockslag. När det är 5 minuter kvar tills loppisen börjar är det alltid en väldans press så de som står längst fram har det jobbigt. Allt som oftast är det dessutom någon som tjuvstartar och sen en stuckit in följer resten efter. Det är som en tjurrusning med mängder av hagalna människor. Själv försöker jag ta det lugnt och bestämmer mig för vilket bord jag ska satsa på först. Oftast blir det porslinet som lockar mig först. Sen får man slå sig fram runt bordet för att ha en chans och sedan hoppas man att försäljarna nappar på budet man har annars blir det till att förhandla. För de som aldrig upplevt en skånsk loppis kan jag rekommendera det. Underbart! Nu ska man inte säga annat än att en second hand-butik kan vara hur trevlig som helst och jag älskar att åka på sådana turnéer och avverka butik efter butik men en loppis är lite mer som ett oförutsägbart äventyr där man kan hitta finfina fynd till makalöst låga priser eftersom det är idrottsförningar som arrangerar det och inte antikhandlare som i second hand-butikerna.

Men nu åter till helgens fynd.

 En gul kaffekanna från Kockums. Otroligt färgglad.

 En keramiktavla som jag föll pladask för. Jag kunde inte slita mig från den. Nu ska jag bara få sambon att gilla den lika mycket, eller åtminstone inte hata den.

Två stycken små vaser blev det också och ett par ampelkrukor som jag ska piffa vardagsrummet med så småningom.

Nu ska jag slänga mig i bingen och drömma om allt kul som hänt på sistone. En trevlig kväll önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar