lördag 1 maj 2010

Farmors föräldrahem i Bösarp

Idag var jag och min farmor och tittade på hennes föräldrahem i Bösarp utanför Linderöd.

Jag har försökt att fotografera ett gammalt fotografi av huset som det såg ut när farmor växte upp.

När vi var där försökte jag ta en bild ur ungefär samma vinkel. Huset har förfallit och det är i stort sett bara skalet kvar. Någon har dock lagt på nytt tak nyligen så kanske håller det på att renoveras.

Huset från andra sidan.


I detta rummet föddes min farmor. Om man tittar på golvet så ser man var den gamla väggen till kammaren gick. I den kammaren sov farmor och hennes mor samt hennes två systrar. I rummet utanför sov hennes bror och far.

De gamla dörrarna ut mot trädgården var knappt befintliga.


När farmor far dog flyttade de ut till undantaget (ett mindre boningshus på gården). Huset bestod av två rum och kök.

Ytterdörren var väldigt sned och golven var fulla av hål så det var tveksamt om jag skulle våga mig in.


I köket fanns en raserad bakugn.

Den bortre delen av huset hade helt rasat samman. Detta är det gamla brygghuset. Bland bråten kunde man se var den gamla skorstenen stått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar